Edellinen blogipostaus oli 1.10. (oikeastaan se päättyy 26.9. tilanteeseen) ja senkin jälkeen meillä on edelleen ollut kova vauhti päällä – ehkä liiankin kova. Merkittävimpiä tapahtumia ovat olleet kattotuolien nostaminen paikoilleen 4.10., katon raakaponttitalkoot 8.-9.10. viikonloppuna ja huovan laitto katolle seuraavalla viikolla sekä olkipaalien kuljetustalkoot 15.-16.10. viikonloppuna, jolloin kuormattiin, kuljetettiin, purettiin ja kannettiin 630 olkipaalia Hollolasta talollemme.
Ensi viikolla meillä on ”Olkipaali-savitalokurssi osa 1: olkipaalien asennus” -kurssi/työpaja, jolloin tavoitteena on saada nyt talon sisällä olevat olkipaalit asennettua talon seiniksi. Loput Olkipaali-savitalokurssit ovat alkukesällä kun kelit taas lämpiävät. Kylmän saven kanssa ei ole kiva läträtä. Tarkemmista ajoista ilmoitellaan lähemmin sitten.

4.10.2016. Kattotuolit nostellaan pihalta puomiautolla katolle. Marja kiinnittää nostovaijerin kattotuoleihin.

7.10.2016. Kun kattotuolit on paikoillaan, päästään laittamaan katolle raakaponttia. Perjantaina Erkki harjoittelee, jotta viikonlopun talkoissa sitten tiedetään, mitä pitää tehdä.

Iltapäivällä päästiin etukaton kimppuun. Katto on 45 asteen kulmassa, joten turvavaljaiden on oltava päällä.

9.10.2016. Sunnuntaille jäi vielä takakaton sivuräystäät. Laudat on käsiteltiin Organowood 1:llä, sillä alapuoli jää säiden armoille.

15.10.2016: Seuraavana viikonloppuna on taas talkoot; tällä kertaa haettiin Hollolasta luomutilalta ruispaaleja. Marja työntää paaleja alas ja Miikka kantaa. Lisäksi Jaakko ja Erkki olivat kuormaa tekemässä. Autoon saatiin 230 paalia ja kuorman tekoon meni puolitoista tuntia.

Ensimmäinen kuorma alkaa olla sisällä – siihen menikin yli kaksi tuntia sillä matkaa autolta sisään on enemmän. Mihin mahtuu vielä kaksi kuormaa?

Lauantaina päätettiin vielä lähteä hakemaan toinen kuorma, sillä tavoitteena oli saada viikonlopun aikana kolme kuormaa. Ajoaika kuorma-autolla on 2 tuntia suuntaansa. Jaakko tuli taas Lahdesta auttamaan ja Miikka oli edelleen mukana.

Aamulla auton purku: Miikka ja Tapani vauhdissa. Nyt tehtiin paalien varaan silta, jotta saatiin paaleja nostettua parvelle.

Kolmas kuorma tehty. Saatiin vereksinä voimina Sini ja Tapio mukaan, joten homma kävi joutuisasti. Nyt autossa 210 paalia. Yhteensä paaleja haettiin 630.
Erkki toimi viikonlopun kuorma-autokuskina. 12 tuntia viikonlopun aikana Renaultin ratissa ja lisäksi henkilöautolla Espooseen ja takaisin. Ja lisäksi kymmenisen tuntia paalien heittelyä. Talolle peruuttamista betoniautoilla ja muilla kuorma-autoilla on tullut katseltua moneen kertaan. Nyt se piti tehdä itse, mutta hyvinhän se sujui kaikki kolme kertaa. Miikka hoiti videoinnin.

21.10.2016. Uloimpana korkkilevyä, sitten kevytsoraharkot ja sisäosa täytetty lecasoralla, jonka päällä kangas estämässä sekoittumisen betoniin. Tämä toimii kylmäsillan katkaisijana perustuksista uuniin.

Kuutio betonia kahden uunin alle. Tässä länsipuolella oleva olohuoneen uuni saamassa betonilaatan alleen.

23.10.2016. Tämä viikonloppu oli onneksi edellisiä kevyempi; keräiltiin keppejä ensi viikon seinien tekoa varten. Kepeillä sidotaan olkipaaleja yhteen. Lauantaina ja sunnuntaina tehtiin yhteensä viitisensataa keppiä, tosin ei me oikein tiedetty paljonko niitä tarvitaan…
Ensi viikolla päästään oikeasti olkipaalirakentamisen kimppuun viikon kurssin muodossa. Porukkaa onkin tulossa ihan mukavasti, joten toivottavasti saadaan seinät suunnitellusti paikoillen. Talon ilme muuttuu taas, kun ei ole vain katto, vaan myös seinät. Seuraava postaus siis ensi viikon jälkeen.