Sähkö on aika tarpeellinen asia, jos ei muuten niin ainakin kännykkä, läppäri, iPadi ja muut laitteet kuten vaikka akkuporakone täytyy saada ladattua. Ja ei haittaa vaikka asuntovaunussa olisi valot, kun Suomen valoisa kesäyö lyhenee hälyttävää vauhtia. Liesi ja jääkaappi asuntovaunussa onneksi toimivat kaasulla. Ikävä kyllä jääkaappi ei nähtävästi toimikaan 12V virralla kunnolla.
Koska joka tapauksessa on tarkoitus, että myös itse talo on ”off-grid” eli emme liity sähköverkkoon, on perusteltua hiukan harjoitella aurinkosähköasennusten kanssa. Mielenkiintoista kyllä, Karjalohjalla on jo rakenteilla toinenkin ”off-grid” talo, josta kerrottiin keväällä Länsi-Uusimaa lehdessä. Kävinkin joku viikko sitten tutustumassa siihen ja Mauno Mäkinen esitteli auliisti aurinko- ja tuulivoimaratkaisuja, joihin hän on päätynyt. Kustannusmielessä tärkein ohje on perehtyä asiaan itse ja tilata tarvittavat laitteet suoraan Saksasta esimerkiksi ebay.de sivuston kautta. Asuntovaunun sähköistämisen toteutin siis siltä pohjalta.
Loppujen lopuksi asia ei ole kovin monimutkainen, mutta jos asia on uusi, eikä sähkön kanssa ole hirveästi pelannut (kuten minun tapauksessa) järjestelmän hahmottamiseen menee hiukan aikaa. Netistä löytyy nykyään lähes kaikki tieto ja katsomalla, mitä aurinkosähköpaketteja on tarjolla asuntovaunuihin tai mökkeille, näkee mistä paketti koostuu. Paketin saa kuitenkin lähes puolta halvemmalla tilaamalla komponentit erikseen saksalaisista nettikaupoista. Asennusohjeetkin löytyy pakettitoimittajien sivuilta. Esimerkiksi Suomi24 foorumilta saa apua oudompiin tilanteisiin. Tässä tapauksessa ei ollut tarkoitus tehdä mitään mobiilia systeemia, eli paneeli on metsän reunassa ja on kytkettävä irti, jos vaunulla lähdetään liikkeelle.
Eli mitä tarvitaan:
- Aurinkopaneeli: ”Solar panel EUFREE Mono 250Wp BLACK 60 cells Schutten”; tilattu EV-Power 141,43 € (Paketti tuli käytännössä Tsekistä).
- Lataussäädin, mieluiten MPPT-tyyppinen ”älykäs” säädin: ”MPPT Solar Regulator 12/24 V, Tracer 20A, Input 100V (TR-2210RN)”; samoin EV-Powerista. 74,12 €. Jälkeenpäin ajatellen olisi pitänyt tilata 30A malli.
- Akku: päädyin ostamaan Motonetista ”Woima 105 Ah AGM”-akun 199 €. Akku on niin painava, ettei sitä luultavasti kannata tilata Saksasta. Itse asiassa olin ostamassa 180 Ah mallia, mutta kun totesin kaupassa, että se painaa 58 kg, niin päädyin pienempään. Tämä painaa 33 kg ja saahan niitä kytkeä lisää rinnan jos tarpeen.
- Invertteri 300W: unohdin tilata Saksasta, mutta näitä saa suunnilleen samaan hintaan Suomestakin esim Verkkokauppa.com tai Teknik Magasinet; 45,95 €.
- Johtoja ja sulakkeita. Käytin 6 mm2 johtoa; paneelin ja asuntovaunun/säätimen väliin 10 metriä. Johtoa 5 metrin pätkissä Motonetistä ja ”huuppaliittimillä” (K-Rauta) yhteen, samoin MC4 liittimet Motonetista. Näihin yhteensä 80 €. (Itse asiassa tilasin Saksasta 4 mm2 johtoa, mutta ne jäivät käyttämättä.)
Eli yhteensä noin 325 € kotimaassa ja 216 € Saksasta (Saksan hinnat verottomia). Eli yhteensä 593 € jos lasketaan Saksankin ostokset Suomen alvilla.
Kuvateksteissä lisää asiaa noista.
Kuten toisesta postauksesta näkee, tontille on tuotu hiukan vanhaa hirttä ja muuta puutavaraa, joten niistä ja lavasta, jolla paneeli toimitettiin, sai rakennettua (toivottavasti) riittävän tukevan telineen. Paneeli on rautalangalla kiinni telineessä; toivottavasti kestää kovemmankin tuulen. Toissapäivänä ja eilen pähkäilin kytkentöjen kanssa ja pienen takaiskun jälkeen (ensin vaunun sähköt toimi ja sitten ei toiminutkaan) vaunussa toimii ainakin valot ja invertterin kautta saa 230V virtaa, jolla voi latailla kaiken maailman värkkejä. Invertterin 300W ei kuitenkaan riitä minkään tehokkaamman laitteen käyttöön.
Summa summarum: ei ollut kovin vaikeata ja nyt on sähköä ainakin näillä keleillä enemmän kuin tarvitaankaan! Akku oli täynnä jo ensimmäisen päivän aikana.